Krytyka głównych twierdzeń w „Bóg urojony” Richarda Dawkinsa . cz.1

Balet Dawkinsa w ogrodzie teologii. Uwagi krytyczne
w sprawie racjonalności głównych twierdzeń dotyczą-
cych wymiaru poznawczego twierdzeń o Bogu, zawartych
w książce Richarda Dawkinsa Bóg urojony. Cz. I.1

Filo–SofijabNr 18 (2012/3), s. 293-322
ISSN 1642-3267

Marek Pepliński
Uniwersytet Gdański

Podczas czytania książki Dawkinsa, raz po raz nachodzi czytelnika pytanie
do kogo, a zarazem – przeciw komu, faktycznie autor kieruje swoją twórczość.
Wątpliwości rodzą się z kilku powodów. Po pierwsze, krytykowane poglądy za-
zwyczaj mają charakter karykaturalny, są przejaskrawione, prezentowane są jako
niezwykle naiwne lub dziwaczne. Nie można się czasem nie zgodzić z Dawkinsa
potępieniem pewnego sposobu myślenia, tylko powstaje wątpliwość, kto faktycz-
nie ów sposób myślenia miałby prezentować czy podzielać. Nawet jeżeli dałoby
się znaleźć realne przykłady dla potępianych postaw i poglądów, to zazwyczaj
nie stanowią one normy i najbardziej odpornej na atak postaci krytykowanego
stanowiska, jak to sugeruje Dawkins, lecz mają charakter deformacji tego, co
w danej religii słuszne czy ortodoksyjne.

https://drive.google.com/file/d/0BwuuniaB1InLV2ppVmhqUUo3bmM/view?usp=sharing

Print Friendly, PDF & Email

Comments

comments

Przeczytaj jeszcze  WALCZCY ATEIZM BRYTYJSKI – RICHARDA DAWKINSA KRYTYKA WIARY RELIGIJNEJ I BOGA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *