Teologia polityczna dżihadyzmu… w perspektywie antropologii polityki

Fundamentaliści, stosując przemoc terrorystyczną wierzą, że realizują teologię końca czasu i są narzędziem sądu bożego wymierzonego przeciwko grzesznemu światu. Zgodnie z teorią przemocy eschatologicznej René Girarda religijność fundamentalistyczna przechodzi trzy fazy stereotypizacji: kryzys – sprawca – ofiara.
W teologii politycznej Al-Kaidy trudno doszukiwać się racjonalnego (w weberowskim sensie) programu politycznego. Poza silną ekspresją nienawiści do cywilizacji Zachodu połączoną z nieuznawaniem ONZ i systemu prawa międzynarodowego znajdziemy jedynie postulaty wyprowadzenia wojsk amerykańskich z Półwyspu Arabskiego, zniszczenia Izraela oraz mglistą ideę utworzenia neokalifatu w następstwie rewolucji slamskiej w krajach muzułmańskich. Postulaty te mają jednak charakter ogólnikowy, pozostając raczej
w sferze religijno-politycznej utopii aniżeli realistycznej strategii politycznej.

Studia Sociologica VI (2014), vol. 1, p. 83–98

Robert Borkowski
Krakowska Akademia im. A. Frycza-Modrzewskiego, Polska

https://drive.google.com/file/d/0BwuuniaB1InLcDdzZ3lDQXpIRzg/view?usp=sharing

Print Friendly, PDF & Email

Comments

comments

Przeczytaj jeszcze  IMIGRACJA LUDNOŚCI MUZU ŁM A ŃSKIEJ I JEJ POZYCJA W KRAJACH EUROPY ZACHODNIEJ PO 2001 ROKU — PERSPEKTYWA POLITOLOGICZNA

Odpowiedź do artykułu “Teologia polityczna dżihadyzmu… w perspektywie antropologii polityki

  1. Fargo

    Wnioski
    1. Fundamentalizm islamski to nic innego jak powrót do starej herezji manichejskiej z jako Kościół skutecznie walczył i zapobiegał na przestrzeni wieków.
    2. Islam nie potrafi kontrolować ekstremizmów z czym Kościół potrafi sobie poradzić od wieków.
    3. Idea „świętej wojny” to nauki niektórych nauczycieli Islamu, które trafiły na podatny grunt ludzi łączących religie, polityka i ideologię. Bin Laden poznał je w trakcie studiów w Egipcie.
    4. Fundamentalizm islamski to utopia. Ważniejsze są ofiary w jej imię nic jakikolwiek program polityczny. Czysty nihilizm
    5. Dla ideologii potrzebny jest zawsze jakiś „kozioł ofiarny” . dla fundamentalizmu islamskiego jest to m.in. „zgniły Zachód”. Nie można się z nim asymilować tylko zniszczyć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *